Pages

Sunday, December 26, 2010

mari belajar membuat triffle =)

aku senyum2 sendiri je bla bc title tu...kunun2 chef yg bgs je ek...hehe...ok...stop it tina...jgn melalut lg...jum2...meh aku ajar cr buat triffle...puding kegemaran aku ni...and cara nk buat pun simple...ok, before that juz nak mention pic ni aku amik dr nita...aku xsempat nak capture pun..

kite mula ngan bhn2 nye ye...
  • swiss role cake (perasa ape tu depends kat korang)
  • 1 tin mix fruits (bnyk kat pasar raye)
  • 1 tin buah peach (ni pun terpulang kat korg...tp kalu boleh guna buah yg single je...ape ayat aku ni??)
  • 1 kotak jeli agar (jenama nona, jele etc...bnyk perasa jgk...terpulang ye)
  • 3 sudu tepung custard
  • 1 tin susu cair
  • 1 sudu besar gulu (bkn camca teh) 



  • Ok then cara2 nye:
  1. Susun swiss role cake kat bhgn plg bwh dlm mangkuk.Ikut kreativiti masing2. Sambil2 tu jgn lupa custard nye...bancuh 3 sudu tepung custard+1 tin susu cair+gula+air dalam tin mix fruits (jgn buang). Kacau dulu sampai tepung tu x berketul. Masak bancuhan atas api yg sederhana smpi jd pekat. 
  2. Tabur kan mix fruit kat atas swiss role. Lepas tu baru tuang bancuhan custard yang dah masak td. Korang kena set kan masa btl2 tau. X mau terlalu awal masak custard ni sbb dia cepat mengeras. Agak2 dah siap tabur mix fruits tu, terus tuang kan bancuhan k.
  3. Pastu leh la susun buah peach...bese aku beli slices peach. Tp yg kt dlm gambo kat bwh ni halves peach sbb yg slice dah abis. (Kurang chantek).
  4. Last sekali, masak serbuk agar..instruction ade kat blkg kotak. Pki 400 g air je. Bila dah siap, tuang kan kat dalam mangkuk yg dah terisi swiss role, buah2an and custard td.
  5. Masuk kan dalm freeze bg dia mengeras dan melekat. 
  6. Cadangan hidangan: mkn ngan aiskrim vanilla. 
Swiss role

Mix fruits

Yang kuning tu bancuhan custard...yg bolat2 tu halves peach

Agar kale merah...

Ni kurang chantek...bese dia akan nampak layer by layer..ni je pic yg ade =)